חושבים בריא

יתרונותיה התזונתיים של אפונת הפיצוח המתוקה

מאת: טל בן דוד, נטורופתית, יועצת לחוות תקוע

 

אורחת חדשה בארצנו: אפונת פיצוח מתוקה. אפונת הפיצוח מתוקה כולה במתיקות ומרקם כיוון שהיא מאופיינת בפולים פריכים ועסיסיים שמתפצחים עם הנגיסה וכן טעם מתקתק שמקורו בתרמיל החלק והאכיל. אפונה היא אחת מהזנים המתורבתים העתיקים והמוכרים ביותר בעולם שנצרכת עד היום במגוון צורות- מיובשת, משומרת, טרייה, קפואה ועוד. אפונת הפיצוח המתוקה הינה זן מתורבת אשר פותח משילוב שני זני אפונה בסוף שנות 60 אך שווק מסחרית רק בשנות ה 70. פיתוח האפונה נעשה מתוך רצון להרוויח את הפריכות והמתיקות של אפונה מבלי שיהיה צורך בתהליך הקילוף הארוך- על ידי שילוב אפונת גינה (המוכרת והנפוצה) עם אפונת שלג נוצרה אפונה מתקתקה בעלת תרמיל חלק ואכיל. היתרון של אפונת הפיצוח המתוקה נובע מהמתיקות ומהפריכות הרבה וכן מהיכולת לאכול אותה בשלמותה ללא כל הכנה מוקדמת. היא מהווה נשנוש טרי ובריא וכן כתוספת עשירה וחיננית, לסלטים, מוקפצים ועוד.

היתרונות התזונתיים של האפונת הפיצוח המתוקה

* אפונת הפיצוח המתוקה היא מזון עשיר ברכיבים תזונתיים רבים ובהם ויטמינים - ויטמין C, ויטמיני B, וויטמין K, במינרלים ובהם סידן, ברזל, נחושת, אבץ, סלניום ומנגן וכן בנוגדי חימצון, סיבים תזונתיים ופיטוסטרולים.

* היא מעולה לשמירה על המשקל - האפונת הפיצוח המתוקה דלת קלוריות אפילו יחסית לזנים אחרים של אפונה. ב 100 גרם (כולל התרמילים) יש כ40  קלוריות בלבד שזה מחצית מזנים אחרים של אפונה. התרמילים מכילים כמות גדולה של ויטמינים, מינרלים ורכיבים תזונתיים אחרים – בדומה לזני אפונה אחרים.

* היא מכילה סיבים תזונתיים - תרמילי אפונת הפיצוח מכילים כמות גדולה מאד של סיבים תזונתיים ובכך הופכים אותה למזון מצוין לאיזון רמות כולסטרול בדם, לאיזון רמות סוכר בדם, שמירה על המשקל, שיפור תפקוד מערכת העיכול ומניעת עצירות.

* ויטמין - Cכמות הויטמין Cבתרמילים טריים גדולה ב150% מכמות ויטמין C בזנים אחרים של אפונה. 100 גרם אפונת פיצוח מתוקה מכילים 60 גרם ויטמין Cשזוהי למעשה התצרוכת היומית המינימלית המומלצת של ויטמין C. ויטמין Cהוא נוגד חימצון עוצמתי המסייע לגוף להלחם בזיהומים ובנזקי הרדיקלים החופשיים לרקמות השונות.

* פיטוסטרולים - אפונת פיצוח מתוקה עשירה בפיטוסטרולים בעיקר מסוג בי-סיטוסטרול. מזונות שעשירים בפיטוסטורלים ובהם קטניות, פירות, ודגנים הם מזונות שמסייעים להפחתת רמת הכולסטרול הרע בגוף.

* ויטמין - K אפונת פיצוח  מתוקה עשירה בויטמין  Kבעיקר מסוג 1K(פילוקינון) . ויטמין Kחיוני לתפקודה התקין של מערכת הקרישה בדם ומשחק תפקיד חשוב בבניית עצם ומניעת אוסטאופורוזיס ובנוסף, יש תפקיד משמעותי במניעת נזק מוחי אצל חולי אלצהיימר.

* נוגדי חימצון - רכיבים נוספים שאפונת הפיצוח המתוקה עשירה בהם הם נוגדי חמצון- פלבנואידים מסוג קרוטן, לוטאין וזאה-קסנטין וכן ויטמין A. ויטמין Aחיוני לשמירת תקינות קרומי התאים, העור והעיניים.

* חומצה פולית - אפונת הפיצוח המתוקה עשירה בויטימיני Bמכל הסוגים בראשם החומצה הפולית שאף היא סוג של ויטמין B(9B). החומצה הפולית חיונית לתהליכים רבים וחשובים בגוף ובהם שמירה על שלימות התאים, ייצור כדוריות דם אדומות, ייצור DNA. חסר בחומצה פולית יכול לגרום לאנמיה וכתוצאה מכך לעייפות, חולשה, אבדן תיאבון ואובדן ריכוז. נשים בהריון צריכות לצרוך חומצה פולית באופן קבוע על מנת למנוע שיבושים בהליך התפתחותו התקינה של העובר שבבטנן.

* אנטי פטרייתית - במחקר שנעשה בסין נמצא שהאפונה הירוקה מתוקה מכילה חלבון שנקרא סאטיוין. לסאטיוין יש יכולת אנטי פטרייתית נגד סוגי פטרת שונים.  למחקר

 

איך לצרוך את אפונת הפיצוח המתוקה?

את אפונת הפיצוח המתוקה רצוי לצרוך תוך ימים ספורים ע"מ ליהנות מטריותה וממרקמה הפריך, היא אינה מצריכה כל הכנה מוקדמת מעבר לשטיפה.

שימושים מומלצים:

* כחטיף- האפונה נהדרת טרייה ושלמה כנשנוש טרי ומזין לילדים ולמבוגרים כאחד.

* כתוספת- אפונת הפיצוח המתוקה מהווה תוספת עשירה למגוון רחב של מנות על-ידי אידוי או חליטה במים רותחים למשך 2-3 דקות ולאחר מכן להעביר לקערת מי קרח לעצירת הבישול ולשמירה הפריכות, הטעם והצבע הבוהק.

* בסלטים- האפונה הינה תוספת מתקתקה וחיננית בסלטים, שלמה או חתוכה גס.

* כשילוב במנות- נהדרת במנות המצריכות בישול קצר כמו מוקפצים, או מנות המצריכות בישול ארוך יותר, אך במקרה הזה יש להוסיף אותה לקראת סוף הבישול  (יש לשים לב כי בישול יתר של האפונה יפגע במרקמה ובטעמה).

איך בוחרים?

יש לבחור פולים תפוחים בעלי קליפה מתוחה וחלקה בעלת גוון ירוק חי ובוהק.

איך מאחסנים?

לאחר הקניה מומלץ לאחסן באריזתה המקורית או בשקית ניילון בתא הירקות במקרר וכך התרמילים יישארו טריים ופריכים במשך כמה ימים.

לסיכום

אפונת פיצוח מתוקה היא ירק טעים, בריא ומזין שכיף לאכול. היא דלת קלוריות אך בעלת ערך תזונתי גבוה ומומלצת לשילוב דרך קבע בתפריט במגוון צורות ומנות.

 

בתיאבון!