אכילת פטריות שיטאקי עשויה לתרום לשיפור תפקוד מערכת החיסון ורמת השומנים בדם

פטריית השיטאקי היא פטרייה קולינרית-רפואית שנצרכת כבר מעל אלפיים שנה בעיקר במזרח הרחוק (למשל יפן, סין, קוריאה) כמזון וכתרופה בזכות ערכה התזונתי והיתרונות הבריאותיים שלה.

הפטרייה בעלת תכולת שומנים נמוכה ועשירה בחלבון, בסיבים תזונתיים כמו בטא גלוגנים, במינרלים, בויטמינים מקבוצה B, ובתרכובות נוגדות חמצון. בשל כך, תמציות טהורות של שיטאקי מציגות פעילות אנטיבקטריאלית, אנטי פטרייתית, נוגדת חמצון, אנטי סרטנית ומשפיעות על וויסות מערכת החיסון. בשל תכונות אלו, מוצרים שונים המופקים משיטאקי נמצאים בשוק ונמכרים כתוספי תזונה1,2.

במחקר שבדק השפעה של אכילת פטריות שיטאקי מיובשות*, על תפקוד מערכת החיסון באנשים בגילאים 21-41 שנים, מצאו שיפור משמעותי במדדי הדלקת בדם לאחר ארבעה שבועות של אכילת הפיטריות על בסיס יום-יומי. תוצאות המחקר הראו ירידה מובהקת בחלבון מגיב C (CRP, חלבון שעולה בדם במצבי דלקת), שמעידה על שיפור בריפוי של תהליך זיהומי או דלקתי. בנוסף, מצאו שינוי משמעותי ברמותיהם של גורמי דלקת נוספים שמצביעים על עיכוב תהליכים דלקתיים3.

במחקר קליני מהימן ועדכני4, בדקו את השפעה של אכילת פטריות שיטאקי מיובשות* כחלק מחטיף אנרגיה על רמות השומנים בדם. מחקר התערבותי זה בוצע על אנשים בגילאים 20-62 שנים עם עודף שומנים בדם ושאינם נוטלים תרופות לטיפול בכך.

תוצאות המחקר הראו ירידה של 10% בשומני הדם (טריגליצרידים) ועליה ב"כולסטרול הטוב" (HDL) לאחר חודשיים של צריכת חטיף האנרגיה המתוסף בפטריות שיטאקי מיובשות. כל זאת, ללא שינויים בהרגלי האכילה או הפעילות הגופנית של המשתתפים.

רמות שומנים גבוהות בדם, מהוות גורם סיכום עיקרי למחלות לב ומושפעות על ידי התזונה. על אף שממשתפי המחקר צרכו את פטריות השיטאקי כחלק מחטיף אנרגיה עתיר סוכר, על- פי מסמך העמדה של האיגוד הקרדיולוגי בישראל ועמותת התזונאים והדיאטנית בישראל למניעת מחלות לב5, והמלצות התזונה של משרד הבריאות הישראלי6,7, מומלץ להעדיף מזון טרי וגולמי או מעובד מינימלית וללא סוכרים מוספים, כמו פטריות שיטאקי טריות או מיובשות, זאת במסגרת של תזונה מאוזנת שכוללת פעילות גופנית סדירה ומעקב דיאטנית או /ו טיפול רפואי במידת הצורך. המלצה נוספת היא להפחית צריכת חלבון מן החי ולאמץ דפוס אכילה המבוסס על מזון מן הצומח. לשם כך, אין מתאימות יותר מאשר הפטריות, ופטריות השיטאקי, שכן הן עשירות בטעמים מופלאים של אוממי ומעניקות מרקם "בשרי" למאכלים. תוכלו להנות ממגוון המתכונים של "חוות תקוע" כאן.

ב"חוות תקוע" מתמחים בגידול, שיווק וייבוא של פטריות שמגיעות עד השולחן הישראלי ומאפשרים לנו להנות ממגוון של טעמים מופלאים ויתרונות בריאותיים רבים!

*מחקרים אלו לא בוצעו על מוצרי חוות תקוע.

 

עדי טלאן אשר, BSc במדעי התזונה, דוקטורנטית באוניברסיטה העברית, סטאז'רית במחלקה לתזונה ודיאטה בבית החולים קפלן.

 

מקורות:

  1. Gaitán-Hernández, R., López-Peña, D., Esqueda, M. & Gutiérrez, A. Review of Bioactive Molecules Production, Biomass, and Basidiomata of Shiitake Culinary-Medicinal Mushrooms, Lentinus edodes (Agaricomycetes). Int. J. Med. Mushrooms 21, 841–850 (2019).
  2. Wasser, S. P. Shiitake (Lentinus edodes). Encycl. Diet. Suppl. 653–664 (2004) doi:10.1081/E-EDS-120024880.
  3. Dai, X. et al. Consuming Lentinula edodes (Shiitake) Mushrooms Daily Improves Human Immunity: A Randomized Dietary Intervention in Healthy Young Adults. J. Am. Coll. Nutr. 34, 478–487 (2015).
  4. Spim, S. R. V., Pistila, A. M. H., Pickler, T. B., Silva, M. T. & Grotto, D. Effects of Shiitake Culinary-Medicinal Mushroom, Lentinus edodes (Agaricomycetes), Bars on Lipid and Antioxidant Profiles in Individuals with Borderline High Cholesterol: A Double-Blind Randomized Clinical Trial. Int. J. Med. Mushrooms 23, 1–12 (2021).
  5. נייר עמדה- המלצות תזונתיות למניעת מחלות קרדיוואסקולריות בשם האיגוד הקרדיולוגי בישראל, עמותת עתיד- עמות הדיאטנית והתזונאים בישראל ומשרד הבריאות (2021).
  6. קשת המזון החדשה של מ.ה הישראלי, ההמלצות התזונתיות החדשות 2021. (2021).
  7. הישראלי, מ. ה. ההמלצות התזונתיות החדשות 2019. (2019).