כל הסיבות הבריאות לצרוך ג'ינג'ר

מחקרים מצאו כי שורש הג'ינג'ר בעל סגולות רפואיות כאשר הוכח כיעיל בהפחתת כאבי וסת, מטיב עם מגרנות, בעל תרומה לירידה במשקל ואיזון סוכר, ותורם לשיפור איכות החיים בגיל השלישי!

ג'ינג'ר הוא צמח עשבוני רב שנתי בעל שורש ארומטי וחריף, שמקורו בצפון מזרח הודו1. שורש הג'ינג'ר הוא אחד מתבליני המזון הפופולריים, הבריאים והטעימים ביותר, שמוכר ברפואה הסינית המסורתית כבעל יתרונות בריאותיים ורפואיים כאחד1.

הג'ינג'ר מציג מגוון רחב של פעילויות ביולוגיות במחקרים פרה-קליניים (מחקרים שנעשו בתאים ובחיות) כמו הגנה על מערכת העיכול, הגנה על הלב וכלי הדם, הגנה על הכבד והכליות, השפעות נוגדות סרטן, הורדת שומנית בדם, נגד השמנת יתר, נגד סוכרת ועוד2.

עד כה בודדו וזוהו מהג'ינג'ר יותר מ-160 תרכובות, בניהן החומרים הפעילים ג'ינג'רולים ואנולוגים שלהם, שמנים נדיפים, ותרכובות פנוליות (כמו Diarylheptanoids) שמקנות את הפעילות האנטי דלקתית ונוגדת החמצון של הג'ינג'ר1,2. באכילת הג'ינג'ר השלם, ניתן להנות ממלוא סגולות הג'ינג'ר המיוחסות לתרכובות הפעילות שבו וכן להרוויח גם ויטמינים מקבוצה B, ויטמין C, אשלגן, זרחן, אבץ, מגנזיום, כולין ועוד3.

ג'ינג'ר, סגולות רפואיות: תועלת לבריאות במחקר הקליני

  1. ג'ינג'ר בעל יתרונות בהקלה על בחילות והקאות

בחולים העוברים טיפולי כימותרפיה הופחת ב-60% הסיכון להקאות חריפות על ידי תוספת ג'ינג'ר במינון של עד גרם אחד ליום למשך יותר משלושה ימים4 על פי סקירה סטטיסטית של 3 מחקרי התערבות מבוקרים. בנוסף, ג'ינג'ר הוכח כיעיל לשליטה בבחילות והקאות הנגרמות על ידי כימותרפיה גם בסקירה סטטיסטית של 10 מחקרים מחקרי התערובת מבוקרים5.

בחולים לפני ניתוח שקיבלו ג'ינג'ר נצפתה ירידה משמעותית בשכיחות ההקאות והבחילות על פי סקירה סטטיסטית של 11 מחקרי התערבות מבוקרים6. בחולים אחרי ניתוח שקיבלו ג'ינג'ר נצפתה חומרת בחילה נמוכה משמעותית ושיעור נמוך יותר של שימוש בתרופות נוגדות הקאה. בנוסף, נצפתה שכיחות נמוכה יותר של בחילות והקאות במשך 6 שעות לאחר הניתוח על פי סקירה סטטיסטית של 14 מחקרי התערבות מבוקרים שכללה 1,417 משתתפים7.

 

  1. ג'ינג'ר בעל יתרונות בהשפעה על לחץ הדם

צריכה יומית של ג'ינג'ר נמצאה קשורה בירידה בסיכון ליתר לחץ דם ומחלות לב וכלי דם, על פי מחקר חתך בקרב 4,628 משתתפים. עוד נמצא שככל שרמת צריכת הג'ינג'ר היומית עלתה, ההסתברות לחלות ירדה8. בדומה לכך, על פי סקירה סטטיסטית של 6 מחקרי התערבות מבוקרים, תוספת ג'ינג'ר בתזונה נמצאה בעלת השפעה חיובית על לחץ הדם. היעילות של הג'ינג'ר הייתה משמעותית יותר כאשר הגיל הממוצע היה 50 שנים ומעלה, בתקופת התערבות של מעל 8 שבועות ומינוני ג'ינג'ר של עד שלושה גרם ליום9.

  1. ג'ינג'ר בעל יתרונות בהשפעה על סוכרת ותסמונת מטבולית

באנשים הסובלים מסוכרת סוג 2, תוספת של ג'ינג'ר תרמה לשיפור משמעותי במדידת סוכר בצום וירידה בהמוגלובין מסוכרר (HbA1c) על פי סקירה סטטיסטית עדכנית משנת 2022 של 10 מחקרי התערובת10. סגולות הג'ינג'ר הוכחו ביעילות דומה גם כטיפול משלים עבור סוכרת סוג 2 ותסמונת מטבולית יחד, בנוסף לשיפור הרגישות לאינסולין ,על פי סקירה סטטיסטית נוספת של 10 מחקרי התערבות11. יתר על כן, נמצא שהג'ינג'ר תרם לירידה בפרמטרים דלקתיים על פי סקירה סטטיסטית של 5 מחקרי התערבות במשתתפים הסובלים מסוכרת סוג 212.

  1. ג'ינג'ר בעל יתרונות בהשפעה על רמות השומנים בדם

ג'ינג'ר נמצא בעל השפעות חיוביות על רמות הכולסטרול "הרע" (LDL-C) והכולסטרול הכללי על פי סקירה סטטיסטית שכללה 12 מחקרי התערבות13. עוד נמצא שלצריכת ג'ינג'ר הייתה תרומה להפחתה במשקל הגוף, ירידה ביחס היקפיים בין מותניים לירכיים, ועלייה בכולסטרול "הטוב" (HDL-C) בסקירה סטטיסטית של 14 מחקרי התערבות14.

  1. ג'ינג'ר בעל יתרונות בהקלה על כאבים

בנשים הסובלות מכאבי ווסת, נמצא כי ג'ינג'ר יעל בהפחתת כאבי הווסת על פי סקירה סטטיסטית של 6 מחקרי התערבות15.

באנשים הסובלים מאוסטיאוארתריזיס (דלקת מפרקים ניוונית), הג'ינג'ר נמצא יעיל ובטוח לטיפול במחלה ותרם להפחתה מובהקת בכאב ולירידה סטטיסטית בנכות על פי סקירה סטטיסטית של 5 מחקרי התערבות16.

סגולות הג'ינג'ר הוכחו גם באנשים הסובלים ממיגרנות, כאשר נמצא כי ג'ינג'ר בעל השפעה מיטיבה בהקלה על כאבי הראש לאחר שעתיים מצריכתו על פי סקירה סטטיסטית של 3 מחקרי התערבות17.

  1. ג'ינג'ר יתרונות נוספים

נמצא שהג'ינג'ר בעל השפעה חיובית על פרמטרים של עקה חימצונית על פי סקירה סטטיסטית של 11 מחקרי התערבות18. לעקה חימצונית יש תפקיד מרכזי בהזדקנות ובמחלות רבות הקשורות לגיל ופוגעות באיכות החיים כמו דמנציה, דלקת פרקים, אוסטאופורוזיס וסרטן18. במחקרים פרה קליניים, הג'ינג'ר נמצא בעל ערך בטיפול בדמנציה ואף במניעתה, החל ממניעה של ניוון עצבי ועד למניעה של דלקת עצבית ושמירה על תאי העצב, ולכן עשוי להיות בעל משמעות בשיפור איכות החיים בגיל השלישי19.

** יש לערוך מחקרים נוספים בכדי להבין עוד יותר את יעילות הג'ינג'ר ועל מנת למנוע סיכונים להשפעות שליליות או לא מכוונות מצריכתו.

ג'ינג'ר באוכל: שילוב הג'ינג'ר בתזונה היומית

כמה?

על פי מנהל המזון והתרופות האמריקני (FDA) הג'ינג'ר בטוח לשימוש בדרך כלל. ג'ינג'ר ניתן במחקרים קליניים במינונים של 170 מ"ג עד 1 גרם, 3 עד 4 פעמים ביום20.

בקלות רבה ניתן להגיע למינוני הג'ינג'ר הנחקרים! בכפית אחת של שורש ג'ינג'ר טרי ומגורד יש כ 2 גרם. בהתאם, אפשר לצרוך למעשה כ- 1/2 כפית ג'ינג'ר עד 4 פעמים ביום.

איך?

ניתן להקפיץ את הג'ינג'ר במחבת או לגרד אותו לתוך רטבים או לפזר על גבי האוכל. אפשר גם לשתות חליטה עם ג'ינג'ר קצוץ או לשלב בשייקים. ניתן להתרשם ממתכונים מגוונים עם ג'ינג'ר באתר חוות תקוע.

 

** לחוות תקוע אין קשר לביצוע או למימון המחקרים המוזכרים, כמו כן מחקרים אלו לא נערכו על המוצרים המשווקים ע"י חוות תקוע ועל כן לא ניתן לקשור קשר ישיר בין מוצרי חוות תקוע לתועלת בריאותית המצוינות במאמר.

 

עדי טלאן אשר, BSc במדעי התזונה, דוקטורנטית באוניברסיטה העברית, סטאז'רית לתזונה.

 

מקורות:

  1. Zhang, M. et al. Ginger (Zingiber officinale Rosc.) and its bioactive components are potential resources for health beneficial agents. Phyther. Res. 35, 711–742 (2021).
  2. Kiyama, R. Nutritional implications of ginger: chemistry, biological activities and signaling pathways. J. Nutr. Biochem. 86, 108486 (2020).
  3. FoodData Central. https://fdc.nal.usda.gov/fdc-app.html#/food-details/169231/nutrients.
  4. Crichton, M., Marshall, S., Marx, W., McCarthy, A. L. & Isenring, E. Efficacy of Ginger (Zingiber officinale) in Ameliorating Chemotherapy-Induced Nausea and Vomiting and Chemotherapy-Related Outcomes: A Systematic Review Update and Meta-Analysis. J. Acad. Nutr. Diet. 119, 2055–2068 (2019).
  5. Chang, W. P. & Peng, Y. X. Does the Oral Administration of Ginger Reduce Chemotherapy-Induced Nausea and Vomiting?: A Meta-analysis of 10 Randomized Controlled Trials. Cancer Nurs. 42, E14–E23 (2019).
  6. Arruda, A. P. N. et al. Herbal medications for anxiety, depression, pain, nausea and vomiting related to preoperative surgical patients: a systematic review and meta-analysis of randomised controlled trials. BMJ Open 9, e023729 (2019).
  7. Zhu, W., Dai, Y., Huang, M. & Li, J. Efficacy of Ginger in Preventing Postoperative Nausea and Vomiting: A Systematic Review and Meta-Analysis. J. Nurs. Scholarsh. an Off. Publ. Sigma Theta Tau Int. Honor Soc. Nurs. 53, 671–679 (2021).
  8. Wang, Y. et al. Evaluation of daily ginger consumption for the prevention of chronic diseases in adults: A cross-sectional study. Nutrition 36, 79–84 (2017).
  9. Hasani, H. et al. Does ginger supplementation lower blood pressure? A systematic review and meta-analysis of clinical trials. Phyther. Res. 33, 1639–1647 (2019).
  10. Ebrahimzadeh, A. et al. The effect of ginger supplementation on metabolic profiles in patients with type 2 diabetes mellitus: A systematic review and meta-analysis of randomized controlled trials. Complement. Ther. Med. 65, (2022).
  11. Zhu, J., Chen, H., Song, Z., Wang, X. & Sun, Z. Effects of Ginger (Zingiber officinale Roscoe) on Type 2 Diabetes Mellitus and Components of the Metabolic Syndrome: A Systematic Review and Meta-Analysis of Randomized Controlled Trials. Evidence-based Complement. Altern. Med. 2018, (2018).
  12. Mohammad, A. et al. The effects of the ginger supplements on inflammatory parameters in type 2 diabetes patients: A systematic review and meta-analysis of randomised controlled trials. Clin. Nutr. ESPEN 46, 66–72 (2021).
  13. Pourmasoumi, M. et al. The effect of ginger supplementation on lipid profile: A systematic review and meta-analysis of clinical trials. Phytomedicine 43, 28–36 (2018).
  14. Maharlouei, N. et al. The effects of ginger intake on weight loss and metabolic profiles among overweight and obese subjects: A systematic review and meta-analysis of randomized controlled trials. https://doi.org/10.1080/10408398.2018.1427044 59, 1753–1766 (2018).
  15. Chen, C. X., Barrett, B. & Kwekkeboom, K. L. Efficacy of Oral Ginger (Zingiber officinale) for Dysmenorrhea: A Systematic Review and Meta-Analysis. Evidence-based Complement. Altern. Med. 2016, (2016).
  16. Bartels, E. M. et al. Efficacy and safety of ginger in osteoarthritis patients: a meta-analysis of randomized placebo-controlled trials. Osteoarthr. Cartil. 23, 13–21 (2015).
  17. Chen, L. & Cai, Z. The efficacy of ginger for the treatment of migraine: A meta-analysis of randomized controlled studies. Am. J. Emerg. Med. 46, 567–571 (2021).
  18. Sheikhhossein, F. et al. Effects of ginger supplementation on biomarkers of oxidative stress: A systematic review and meta-analysis of randomized controlled trials. Clin. Nutr. ESPEN 45, 111–119 (2021).
  19. Schepici, G., Contestabile, V., Valeri, A. & Mazzon, E. Ginger, a Possible Candidate for the Treatment of Dementias? Molecules 26, (2021).
  20. Ginger Uses, Benefits & Dosage – Drugs.com Herbal Database. https://www.drugs.com/npp/ginger.html.