מדריך להכנת ארטיק ביתי

הקיץ כבר כאן, וזה הזמן המושלם להתענג על ארטיקים קרירים ומרעננים.

הכנת ארטיקים בבית היא אופציה מומלצת שתאפשר לכם להנות ממעדן קפוא, טעים ובריא בדיוק לפי הטעם האישי שלכם. כך, תוכלו לבחור איזה פירות ותוספות לשים בארטיק וגם לשלוט בכמות הסוכר. ארטיק בהכנה ביתית זוהי דרך מעולה לצרוך פירות ולהכניס לגוף ויטמינים וערכים תזונתיים, וגם דרך מהירה לקרר את הגוף ולספק לו נוזלים בימים חמים. ואגב, במדינה חמה כמו ישראל- אפשר להכין ולאכול ארטיק במהלך כל השנה ולא רק בקיץ. בנוסף,הכנת ארטיק יכולה להיות פעילות מהנה עם הילדים בכל גיל.

במדריך הבא, נעניק לכם את כל הטיפים להכנת ארטיק ביתי משגע. התמונה הבאה ממחישה את זה…

ארטיק ביתי אוכמניות-ליים

מה לבחור? ארטיק או שלגון

חטיף קרח מפירות, נקרא בהגדרה המקצועית "קרחון סורבה". עם זאת בפועל , בשפה היומיומית, כולנו משתמשים במונחים "ארטיק" ו"קרטיב". מקורם של השמות הללו הוא ממותגים ישנים של קרחונים ששווקו בעבר בארץ שנקראו "ארקטיק" ו"שלגונים", אך כבר אינם קיימים. השמות נשתמרו ואומצו על ידי הציבור. "ארטיק" באמת נשמע פשוט יותר וקליל מאשר "קרחון סורבה", ולכן הוא זכה לפופולריות והפך לשם הנפוץ. גם הכינוי "שלגון" הוא ביטוי נפוץ ועל פי האקדמיה ללשון העברית, מילה זו מתאימה לתיאור גלידה על מקל וגם חטיף קרח על מקל. אז בין אם נקרא לזה ארטיק, קרטיב, שלגון או קרחון סורבה- העיקר שנהנה ממעדן קר וטעים!

המלצות לשילובים פירות וירקות בארטיק

אנו ממליצים לכם לשלב בארטיק הביתי את הפירות האהובים עליכם ולהוסיף להם גם ממגוון אוצרות הטבע האיכותיים של חוות תקוע:

תוספת ראשונה שמומלץ לשלב בארטיק זה מיץ ליים ואפילו חתיכות ליים. השימוש בליים נפוץ בקרב ברמנים בקוקטיילים שונים והוא מתאים מאוד לשילוב גם בארטיקים. הליים הוא בעל חמיצות מעודנת וארומטית יותר מלימון. הליים גם מכיל יותר מיץ מלימון. לארטיק ביתי לילדים, בחרו פרי שהם אוהבים ושלבו אותו יחד עם מי סוכר וכוס מיץ ליים (מליים אמיתי של חוות תקוע). השילוב של המתיקות ממי הסוכר והחמצמצות של הליים יספק איזון טעמים מושלם.

במידה ואתם מכינים ארטיק ביתי למבוגרים, כדאי גם לנסות ולגוון עם טעמים מעט יותר חזקים ושילובים ייחודיים. שתי תוספות מומלצות לארטיק הן ג'ינג'ר טרי וכורכום. הכורכום והג'ינג'ר הם שני תבלינים שהוכחו במחקרים רבים כבעלי יתרונות בריאותיים רבים. ומעבר לערך התזונתי, הם מוסיפים לארטיק טעם ייחודי ומרענן. אצלנו בחוות תקוע, בין שלל אוצרות הטבע שאנו מציעים, תוכלו למצוא שורש ג'ינג'ר טרי ושורש כורכום טרי.

תוספת מומלצת נוספת לארטיק הביתי זה למון גראס, שידוע גם בשמות עשב לימון או לימונית. הלמון גראס הוא בעל ארומה לימונית עדינה וארומטית ומככב בקינוחים, גלידות, קוקטיילים וגם בארטיקים. מעבר לטעם והניחוח הנהדר שלו, הלמון גראס ידוע בשלל היתרונות הבריאותיים הרבים שלו. תוספת של ארבע-חמש טבעות מהגבעול יהפכו את הארטיק לטעים הרבה יותר.

לאוהבי ארטיקים מיוחדים, אנו ממליצים על ארטיק קוקוס-ליים-ג'ינג'ר – בעל טעם טרופי ומיוחד ועוד שילוב מוצלח זה ארטיק יוגורט עם נענע ולמון גראס.

ולשוחרי בריאות שמחפשים עוד בוסט בארטיק, אנו ממליצים לשלב גם ירקות בארטיק (כן, כן מה ששמעתם) כמו למשל סלק וגזר. אצלנו בחוות תקוע תמצאו גזר במגוון צבעים שגדל בישראל. נסו ארטיק עם סלק תפוח וגזר, או לחילופין, ארטיק תפוז-ג'ינג'ר- גזר- כורכום – שילוב טעמים מיוחד ושפע של ויטמין C (מתכון בהמשך) .

כל אלה הן תוספות מיוחדות ולא שגרתיות שיקפיצו לכם את הקרטיב ויוסיפו לו ארומות וטעמים יחודיים.

 שלבי ההכנה להכנת ארטיק ביתי

1. הכינו את כל המרכיבים: פירות וירקות לבחירתכם. אפשר לבחור פירות טריים או פירות קפואים.

2. קלפו וחתכו לקוביות את כל הפירות שבחרתם.

3. הכניסו למעבד מזון או בלנדר: עבדו מספר פעמים קצרות עד קבלת מחית פרי אחידה (לא דייסה). עבדו בזהירות כדי לשמור על הטקסטורה הגרוסה והפריכות.

במידת הצורך, אפשר גם להוסיף מעט נוזל שיאפשר לפירות להתערבב בבלנדר כראוי. איזה נוזל לבחור? אפשר להוסיף מעט חלב רגיל או חלב צמחי , מיץ תפוזים או מים. הוסיפו את הנוזל בהדרגה לבלנדר (1/4 כוס בכל פעם) עד שאתם רואים שהבלנדר הצליח לטחון את הפירות למחית.

אפשר גם להוסיף יוגורט שייתן למחית מרקם סמיך יותר וגם תוספת חלבון. ולארטיק קרמי וטעים במיוחד, אפשר להוסיף שמנת מתוקה או קרם קוקוס.

4. בדקו את הטעם והוסיפו מתיקות לפי הטעם: אם התערובת מתוקה מדי, ניתן להוסיף מעט לימון. אם היא חסרת טעם, הוסיפו ממתיק. היתרון של ארטיק בהכנה ביתי הוא שאתם מחליטים כמה סוכר לשים, לפי טעמכם האישי.

לתוספת מתיקות לארטיק, אפשר להוסיף מי סוכר/ דבש/ סילאן/ מייפל טבעי. שימו לב שלילדים מתחת לגיל שנה – הימנעו מהוספת דבש לארטיק.

את תערובת מי סוכר מכינים על ידי הרתחת כמות זהה של מים וסוכר בסיר (1 כוס מים ו- 1 כוס סוכר), מערבבים עד שהסוכר נמס ומתקבל סירופ בצבע שקוף. מצננים את מי הסוכר ומוסיפים ביחס של כפית מי סוכר לכוס מחית הפרי. אם נשארה לכן כמות עודפת ממי הסוכר – ניתן לשמור במקרר לפעמים הבאות.

את הממתיק שבחרתם שימו בהדרגה (כפית בכל פעם) ותטעמו. שימו לב שאחרי ההקפאה תרגישו פחות מתיקות.

5. הכניסו את התערובת לתבנית הארטיקים: אפשר לעשות שכבה אחת אחידה או מספר שכבות של צבע או טעם. אם בחרתם את האופציה השנייה – מלאו רק חצי מגובה השקע לשכבה ראשונה עם מחית פרי אחת, ובשכבה הבאה שימו מחית פרי אחרת שהכנתם.

את התבניות מלאו עד 2/3 מגובה השקעים ולא עד הסוף כדי להשאיר מקום לתערובת להתרחב ולהתמצק בהקפאה.

6. הכניסו מקלות ארטיק לכל אחד מהשקעים בתבנית.

טיפ: תכניסו את התבנית עם מחית הפרי להקפאה של שעה ורק אז הכניסו את המקלות- זה יעזור למקלות להיות ישרים בסוף התהליך.

7. הכניסו למקפיא, למשך 6-8 שעות לפחות. רצוי להשאיר להקפאה של לילה שלם.

8. הגישו קפוא.

טיפים פרקטיים להכנת ארטיק ביתי מושלם

כמה טיפים חשובים שיבטיחו שהארטיק הביתי שלכם יצא מוצלח:

  1. כדאי להשתמש בפירות העונה ובפירות בשלים. דווקא הפירות שנראים בשלים מידי ולא תמיד הכי יפים, הם בעלי הטעם החזק והמתוק ביותר. כך גם לא תצטרכו להוסיף לתערובות סוכר או ממתיקים למיניהם.
  2. שמרו על סמיכות נכונה: הימנעו מערבול יתר בבלנדר, אחרת הארטיק יהפוך לדייסה דקה מדי. שמרו על טקסטורה קצת גרוסה וגושית.
  3. תבנית הארטיקים: ניתן להשתמש במיכלי יוגורט ריקים או בתבנית ייעודית לארטיקים.
  4. הקפידו לא למלא עד סוף התבנית כיוון שבהקפאה התערובת מתפשטת.
  5. כדי לשחרר את הארטיקים מהתבנית בקלות, מומלץ לשטוף את התבנית במעט מים.

מתכונים לארטיק ביתי

קבלו כמה מתכונים מפתיעים וטעימים לארטיקים בהכנה ביתית שאתם חייבים לנסות:

המתכון הראשון הוא ארטיק תפוז- ג'ינג'ר- גזר- כורכום של תמרה. זהו ארטיק בצבע כתום עז מושך וטעם חמוץ-מתוק מושלם. להכנת הארטיק תצטרכו מיץ תפוזים, מיץ גזר, כף ג'ינג'ר קלוף וקצוץ, כפית כורכום קלוף וקצוץ וסירופ סוכר לפי הטעם. למתכון המלא לחצו כאן

ארטיק ביתי תפוז- ג'ינג'ר- גזר- כורכום

המתכון השני הוא ארטיק אוכמניות-ליים. מתכון טעים, בריא, ופשוט להפליא מחמישה מרכיבים בלבד , שגם הילדים ישתגעו עליו. כל מה שצריך זה חצי כוס אוכמניות (טריות או קפואות) , 2 כוסות מים, 1.25 כוסות מי סוכר למתיקות, וכוס מיץ ליים. למתכון המלא לחצו כאן

ארטיק ביתי אוכמניות-ליים

מתכון נוסף הוא ארטיק קוקוס-ליים-ג'ינג'ר. ארטיק עם טעם טרופי מושלם וחמצמצות עדינה של הליים. הארטיק הזה הוא הבחירה המושלמת לימי הקיץ החמים ויגרום לכם להרגיש לרגע על חוף הים בחופשה באי טרופי. הארטיק עשוי מארבעה מרכיבים בלבד: חלב קוקוס, מיץ ליים, מי סוכר, ומעט ג'ינג'ר קלוף. למתכון לחצו כאן

ארטיק ביתי עם קוקוס, ליים וגינגר