איך מכינים בורגול

בורגול, הדגן העתיק והמוכר,הוא חלק בלתי נפרד מהמטבח הים התיכוני . הייחודיות שלו היא לא רק הקלות ומהירות ההכנה אלא גם הורסטיליות המדהימה שלו- הבורגול יכול להשתלב בכל ארוחה: מסלטים קלילים ועד תבשילים חמים ומנחמים , כולל תוספת לקציצות ולמרקים, קובות וממולאים ועוד המון.

במדריך הזה, נגלה לכם את כל הסודות של הדגן המופלא הזה , נסביר על סוגי הבורגול השונים, ונגלה כיצד להכין בורגול מוצלח וטעים ואיך לשלב אותו במגוון מתכונים מפתיעים ומזינים.

בורגול הוא למעשה חיטה קשה שעברה תהליך של בישול, ייבוש וטחינה. הוא נחשב לאחד הדגנים העתיקים ביותר, וכיום הוא פופולרי ונפוץ במטבח הים תיכוני וגם במטבח הערבי – הסורי, הטורקי והעירקי. ניתן לשלב אותו במתכונים רבים ומגוונים. הוא מהווה תוספת בריאה, נחשב לפחמימה מורכבת, ועשיר בסיבים תזונתיים, ויטמינים ומינרלים.

ישנם שלושה סוגים של בורגול הנבדלים זה מזה לפי גודל הגרגירים: בורגול דק – זהו בורגול שנטחן לצורה דקה (נקרא גם "גרישה"), בורגול בינוני, ובורגול גס-עבה שגרגריו גדולים יחסית ובדרך כלל מתאים למתכונים בהם הוא משמש כתחליף לאורז.

כדאי לשים לב– כשאתם רוכשים בורגול שימו לב שלא להתבלבל בין בורגול לבין גרגרי חיטה. חיטה היא הגרסה הגולמית ואילו בורגול הוא חיטה שבושלה ונגרסה לפני ולכן זמן ההכנה שלה קצר בהרבה.

הוראות הכנה בסיסיות לבורגול

את הבורגול ניתן להכין בשתי דרכים – בבישול או ללא בישול.

דרך ראשונה – בישול הבורגול

דרך זו מתאימה להכנת בורגול בינוני או עבה- גס. בשיטה זו מבשלים בורגול בדומה לבישול אורז.

המתכון הבסיסי לבישול בורגל:

חומרים:
1 כוס בורגול
1.5-2 כוסות מים
1/2 כפית מלח
מעט שמן

אופן ההכנה:

  1. שוטפים את הבורגול במים קרים לפני הבישול להסרת אבק ולכלוך.
  2. שמים את הבורגול בסיר ומטגנים עם מעט שמן .
  3. מוסיפים לסיר את המים. כאן השאלה כמה מים צריך ביחס לבורגול? היחס בין בורגול למים תלוי בסוג הבורגול שאתם משתמשים ועשוי לדרוש מעט ניסוי וטעייה. על 1 כוס בורגול תצטרכו בין 1.5 כוסות ל-2 כוסות מים . מוסיפים לסיר גם 1/2 כפית מלח. מביאים לרתיחה על אש גבוהה.
  4. מורידים ללהבה בינונית לבישול של כ-15 דקות או עד שהמים נספגו כולם והבורגול רך.
    שימו לב כי זמני הבישול משתנים בהתאם לסוג הבורגול:
    בורגול בינוני – יש לבשל במים כ-12 דקות . בורגול עבה-גס יתבשל כ-15-20 דקות במים.
  5. מכבים את האש ומניחים לבורגול לנוח בסיר מכוסה כ־10 דקות, עד שהבורגול מוכן.
  6. במידת הצורך, אפשר להעביר את הבורגול למסננת ולהניח לעודפי מים לרדת (ללא שטיפת הבורגול).

דרך 2 – הכנת בורגול ללא בישול

ניתן להכין בורגול ללא בישול, בשיטת ההשרייה: שיטה זו מתאימה במיוחד להכנת בורגול דק אך עם זאת היא ניתן להשתמש בשיטה זו גם להכנת סוגי הבורגול האחרים גם.

אופן ההכנה: מניחים בקערה עמוקה כוס בורגול עם 1.5 כוסות מים חמים, מכסים את הקערה ומשרים את הבורגול במים למשך כ- 30 דקות. (במידה ומדובר בבורגול בינוני או גס זמן ההשרייה ארוך יותר- לבורגול גס כשעתיים השרייה). אחר כך מעבירים למסננת דקה וסוחטים היטב כדי להוציא את עודפי המים.

טיפים להעשרת טעם הבורגול

הבורגול בצורתו הבסיסית הוא חסר טעים ולכן מומלץ להעשיר את טעמו על ידי שילוב תוספות שונות. יתרונו של הבורגול הוא ביכולת שלו לספוח אליו את הטעמים שתוסיפו לו. נסו למשל לשלב בו תבלינים כמו כורכום (שגם יוסיף לו צבע כתום עשיר), עשבי תיבול שונים או ירקות טריים או מבושלים כמו עגבניות לחות, פרחי ברוקולי וכרובית, בצל מטוגן , פטריות, ועוד .

טיפ: מומלץ לנסות את הלקט להכנת תבשיל בורגול ופטריות של חוות תקוע. הלקט מכיל בורגול, עדשים שחורות, פטריות מאי-טאקי ושיטאקי מיובשות וירקות מיובשים. שילוב זה מעניק לבורגול עומק טעמים ייחודי ומרקם עשיר וגם ערכים תזונתיים גבוהים.

התאמת סוג הבורגול למאכלים שונים

שלושת סוגי הבורגול נבדלים זה מזה בגודלם ובמרקמם בהתאם לכך כל אחד מהם מתאים לשילוב במאכלים שונים.

הבורגול דק מתאים במיוחד לשילוב בסלטים כמו סלט טבולה, להכנת מעטפת לקובה בורגול , וגם לשילוב בתערובות כמו קציצות או כמילוי לירקות ממולאים (כמו עלי גפן או קישואים) .

הבורגול בינוני אידיאלי לשילוב בתבשילים ובמרקים וגם במג'דרה, מתאים להכנת קציצות בורגול וירקות, וגם בסלטים.

הבורגול גס מתאים כתחליף לאורז ולשילוב בתבשילי קדרה עם בשר או עוף, או למשל בתבשיל פילאף עם ירקות.

מתכונים עם בורגול

אז אחרי שראינו כמה קל להכין בורגול והכרנו את סוגי הבורגול השונים, קבלו כמה מתכונים מצוינים עם בורגול.

סלט בורגול וירקות עם בייבי ברוקולי

סלט עשיר, מפנק, מזין ומלא בכל טוב. סוג הבורגול כאן הוא בורגול גס, אליו מוסיפים גרגירי תירס סופר מתוק, בייבי בורוקלי, סלרי, בצל, תפוחים, אגוזים, וגם עשבי תיבול – נענע פטרוזיליה. לסלט מצטרף רוטב ויניגרט אסיאתי מיוחד, עשיר וקרמי, בטעם חמוץ מתוק. למתכון המלא לחצו כאן.

סלט בורגול

ירקות ממולאים בבורגול ופטריות יער

תבשיל חם ומזין שאתם חיים לנסות. מתאים גם לצמחוניים ולטבעוניים. למתכון זה תצטרכו ירקות למילוי לפי בחירתכם (קישואים, פלפלים, תפוחי אדמה וכו') במילוי בורגול עבה-גס אותו מכינים ע"י השרייה במים למשך כשעתיים , ביחד עם תערובת פטריות יער ובצל צלויים, עגבניות, ערמונים, עשבי תיבול ותבלינים ומעל כל זה רוטב שיוצר עומק של טעמים נפלאים. למתכון המלא לחצו כאן.

מתכון טבעוני של ירקות ממולאים בבורגול ופטריות יער

עוף עם בורגול ופטריות בתנור

מנה מרשימה ומזינה שתתאים לאירוח ולארוחת שישי והחלק הכי טוב זה שמכינים אותה בסיר אחד! למנה הזו יתאים בורגול בינוני. מומלץ להשתמש כאן בלקט להכנת תבשיל בורגול ופטריות. ההכנה כל כך קלה והטעם נפלא! פשוט מוסיפים לתערובת הבורגול כרעיים של עוף, יחד עם תבלינים ומרינדה. אופים בתנור במשך 35-40 דקות והמנה מוכנה! למתכון המלא לחצו כאן.

עוף עם בורגול בתנור

עם המדריך הזה והטיפים שסיפקנו, תוכלו להתחיל לשלב את הבורגול במגוון רחב של מתכונים. אפשר למצוא אצלנו באתר עוד שפע ארוחות מזינות וטעימות עם בורגול ועם מגוון אוצרות הטבע המיוחדים שלנו בחוות תקוע.