המדריך המלא להכנת בצק פריך

מאפה פריך, חמאתי, טעים ונמס בפה – איך יוצרים את הקסם הזה? בצק פריך!
בצק פריך הוא שימושי מאוד בעולם האפייה . ניתן להכין ממנו מגוון רחב של עוגות ומאפים מתוקים ומלוחים כגון: עוגיות נימוחות , פאי תפוחים , בסיס לקישים וטארטים, וגם כמובן- אוזני המן.

אז אם עשינו לכם חשק לנסות עצמכם, קבלו את המדריך המלא ליצירת בצק פריך.
נסביר לכם את שלב אחרי שלב כיצד להכין אותו ונחשוף את כל הסודות ליצירת בצק פריך, עשיר, מתפורר בפה וכזה שלא ניתן לעמוד בפניו.
בנוסף תמצאו במדריך גם שני מתכונים מרשימים וטעימים העשויים מבצק פריך: הראשון – קיש פטריות ובטטה והשני -טארט תפוחים וג'ינג'ר חגיגי שאתם חייבים לנסות!

איך מכינים בצק פריך?

המתכון הבסיסי של בצק פריך:

  • 125 גר' חמאה קרה, חתוכה לקוביות
  • 300 גר' קמח (2 כוסות) (ניתן להשתמש בקמח ללא גלוטן במקום קמח רגיל)
  • 1 ביצה טרופה/חלמון ביצה* (לגרסה טבעונית – ניתן להשתמש ב-2 כפות מים/ חלב שקדים)
  • 1/4 כפית מלח
  • 100 גר' סוכר/ אבקת סוכר (לגרסה לא מתוקה- ניתן לוותר על הסוכר)

* ביצה שלמה תיתן בצק יציב ומעט קשה יותר. חלמון ביצה יאפשר בצק פריך רך ועדין יותר. ניתן גם להחליף ב- 2 כפות מים אך הבצק יהיה פחות עשיר.

למתכון הבסיסי ניתן גם להוסיף מרכיבים נוספים לשדרוג הטעם: תמצית וניל, גרידת לימון, גרידת תפוז, קינמון, אבקת קקאו ועוד למאפה מתוק או עשבי תיבול למאפה מלוח.

הכנת בצק פריך- שלב אחר שלב

שלב 1
במעבד מזון יש לערבב בפולסים את הקמח, חמאה , סוכר ומלח, עד לקבלת תערובת במרקם פירורים. (ניתן גם לערבב עם הידיים במקום במעבד מזון, אך פחות מומלץ).

בצק פריך במעבד מזון

שלב 2

הוסיפו את הביצה והמשיכו לעבד במעבד המזון רק עוד קצת, עד שהחומרים מתאחדים והתערובת מתגבשת למרקם של גושים (ניתן להוסיף מעט מים במידה והבצק יבש. אם הבצק דביק אפשר להוסיף קמח).

הכנסת ביצה למעבד מזון עם בצק פריך

שלב 3
מעבירים למשטח העבודה, מאחדים את התערובת לכדור, משטחים לצורת דיסקית, עוטפים בניילון נצמד ומעבירים למקרר למשך שעה. תהליך הקירור מאפשר לבצק להתמצק ומקל על העבודה.

שלב 4
מוציאים את הבצק מהמקרר, מרדדים אותו לעובי 1/2 ס"מ ויוצרים את הצורה הרצויה – אפשר להכין עוגיות, תחתית לקיש, אוזני המן ועוד.
אם מכינים מהבצק תחתית לפאי /לקיש – מעבירים את הבצק לאחר הרידוד, אל תבנית האפייה הרצויה, מצמידים את הבצק לדפנות ומסירים את יתרת הבצק בעזרת סכין.

שלב 5 

מכניסים את התבנית עם הבצק לחצי שעה במקפיא לפני האפייה. (שלב זה עוזר לכך שהבצק הפריך לא יצנח משולי התבנית בזמן האפייה בתנור).

שלב 6

מוציאים מהמקרר, מחוררים את התחתית בעזרת מזלג ומכניסים לתנור שחומם מראש לאפייה ב-180 מעלות. אופים במשך 15-10 דקות עד להזהבה. מצננים.

טיפים ודגשים ליצירת בצק פריך מושלם

למה בצק פריך מתפורר בהכנה ואיך להימנע מכך?

בצק פריך מתפורר אם הוא יבש מדי או אם הוא מעורבב יתר על המידה. כדי להימנע מכך, הקפידו שזמן העיבוד והלישה של הבצק יהיה קצר ככל שניתן. מספיק שהחומרים מתאחדים לתערובת וזה הכל. (זאת להבדיל מבצק שמרים, בהם צריך ללוש ולעבד את הבצק זמן ממושך).

איך להפשיר בצק פריך

העבירו את הבצק מהמקפיא למקרר והניחו לו להפשיר למשך לילה. לאחר שהוא מתרכך, אפשר לרדד ולאפות אותו כרגיל.

איך מרדדים בצק פריך

מרדדים את הבצק על משטח מקומח בעזרת מערוך. אם הבצק דביק מידי אפשר לפזר קמח. אפשר גם לרדד בין שני ניירות אפייה. עבור רוב המתכונים, מומלץ לרדד את בצק לעובי של כחצי עד 1.5 ס"מ.

איך למנוע צניחה של בצק פריך

כדי למנוע צניחה או איבוד צורה של של בצק פריך, מומלץ להקפיד להניח את הבצק מספיק זמן במקרר (כשעה) על מנת שיתקרר לפני האפייה.
טיפ נוסף שימנע מהבצק להתכווץ או לשנות צורה בהכנת פאי או טארט הוא לאפות את הבצק "אפייה עיוורת" כלומר- אפייה מקדימה של בסיס הפאי ללא המילוי. בעת האפייה מניחים על הבצק נייר אפייה ועליו משקולות בצק או קטניות יבשות. כך הבצק לא יאבד את צורתו והמרקם יהיה פריך ונימוח ולא קשה.

כמה זמן אפשר להשאיר בצק פריך במקרר

ניתן לשמור בצק פריך במקרר עד 3 ימים לפני האפייה. ודאו שהוא עטוף היטב כדי למנוע ממנו להתייבש או לספוג ריחות אחרים. במקפיא בצק פריך נשמר שלושה חודשים.

בצק פריך עם מי סודה, האם כדאי?

מי סודה יכולים להוסיף מרקם קליל ואוורירי למאפה. רק שימו לב לא לשים יותר מידי כי אז יהיה למאפה טעם לוואי.

לסיכום הנה הדגשים העיקריים להכנת בצק פריך מוצלח:

  • הימנעו מעיבוד יתר של הבצק .
  • הקפידו לעבוד עם הבצק כשהוא קר, לאחר ששהה לפחות שעה במקרר. עבודה עם בצק קר היא הרבה יותר קלה ומרקם המאפה יהיה יותר פריך.
  • הימנעו מאפיית יתר .

אז מה להכין מבצק פריך? קבלו שני מתכונים מומלצים

קיש בטטה ופטריות מלך היער.
מתכון קל וטעים של רות אוליבר .
בסיס הקיש (הקלתית) עשוי מבצק פריך. בשלב הראשון מכינים את הבצק בדיוק כמו במתכון הבסיסי. לאחר קירור הבצק במקרר, משטחים ומרפדים עם הבצק את תבנית הקיש ואופים בתנור בלי המילוי כ-10 דקות ב-180 מעלות.

כשהקלתית מוכנה, ניצוק על גביה את שאר המרכיבים- פרוסות בטטות אפויות, פטריות צלויות, גבינת קשקבל /פרמזן מגורדת ורוטב רויאל (הרוטב עשוי מ- 1 מיכל שמנת מתוקה, 3 ביצים, 2 שיני שום כתושות, מלח, פלפל שחור ועלים מ-2 גבעולי טימין). מכניסים לתנור ל- 40-35 דקות עד שהקיש מוכן.

לצורך הפטריות בקיש, מומלץ להשתמש בפטריות מלך היער אך ניתן כמובן לגוון עם סוגים שונים. אנו בחוות תקוע מתמחים בגידול, ייבוא ושיווק של פטריות כך שתוכלו למצוא אצלנו באתר סוגים שונים של פטריות שלכל אחד טעם ומרקם ייחודיים, ביניהם: פטריות שיטאקי, מיקס מטריות אקזוטי, פטריות מיובשות ועוד.

וזאת התוצאה לקיש המושלם:

קיש בטטה ופטריות מלך היער

פאי תפוחים בניחוח ג'ינג'ר

קינוח יפיפה, מרשים, עם טעמים מרעננים ומפתיעים.
הקינוח עשוי מ-3 שכבות- שכבת הקלית, שכבת קרם פטיסייר ושכבה של תפוחים בצורת שושנים.

בסיס הפאי עשוי מבצק פריך. מרכיבי הבצק זהים למתכון הבסיסי אם כי הכמויות כאן מעט קטנות יותר: 150 גרם קמח , 100 גרם חמאה, 40 גרם סוכר, חצי ביצה. לאחר הכנת הבצק משטחים ומכניסים לקירור. לאחר הקירור מניחים את הבצק על בסיס תבנית הטארט, מחוררים ע"י מזלג ומכניסים למקפיא ל- 1/2 שעה. לאחר מכן מעבירים לאפייה עד שהקלתית מזהיבה. מוצאים מהתנור ומשאירים לצינון. חשוב לצנן אותה לפני שיוצקים את מעליה את שאר השכבות.

הכנת קרם הפטיסייר:
מרתיחים בסיר 1/2 ליטר חלב עם 40 גרם ג'ינג'ר פרוס של חוות תקוע. לאחר הרתיחה מעבירים למקרר. לאחר הקירור מעבירים 1/2 כוס מהחלב לקערה ומערבבים עם: 4 חלמונים, 125 גרם סוכר, 30 גרם קורנפלור ו-30 גרם קמח. את שאר החלב מהמקרר נרתיח שוב וניצוק לתערובת החלמונים תוך כדי ערבוב. נרתיח את התערובת עם 30 גרם חמאה. לאחר שהתערובת מתקררת, ניצוק את הקרם מעל הקלתית המוכנה.

וכעת לשכבת התפוחים המעוצבים:

ניקח 6 תפוחים אדומים נפרוס לפרוסות דקות. להכנת הסירופ מרתיחים בסיר: 4 כוסות מים ,30 גרם ג'ינג'ר פרוס, 1 חתיכה מקליפת לימון, 2 כוסות סוכר, 1 כף דבש. נטבול את פרוסות התפוחים בסירופ החם שיתרככו. נצנן ונסדר אותם לצורת שושנים ע"י סידור התפוחים בשורה כאשר הם חופפים ומגלגלים אותם לצורת פרח. חוזרים על הפעולה עם כל התפוחים, מסדרים מעל שכבת קרם הפטיסייר והקינוח מוכן!

תוכלו למצוא באתר שלנו עוד מגוון מתכונים עם בצק פריך , מאפים, עוגות, עוגיות ועוד קינוחים מיוחדים שכוללים את מגוון אוצרות הטבע של חוות תקוע. עם המוצרים הייחודיים שלנו תוכלו לשדרג כל מתכון וכל ארוחה עם טעמים אקזוטיים ומיוחדים ולהפתיע את המשפחה והחברים .

וזאת התוצאה לקינוח המרשים:

פאי תפוחים עם ג'ינגר