איך מכינים קינואה מושלמת

הקינואה, הפכה בשנים האחרונות למאכל פופולרי עבור חובבי אוכל וחובבי בריאות כאחד. היא מככבת במנות רבות, ונראה שלאט לאט היא תופסת מקום של כבוד במטבח הביתי.

יש כאלו שנרתעים ממנה וזאת כנראה בשל ניסיון אחד או שניים פחות מוצלחים שבהם התקבל תבשיל דביק או בעל טעם מר. אז אנחנו פה כדי לעודד- ההכנה של קינואה היא פשוטה ומהירה וברגע שלומדים להכין אותה נכון- כבר אי אפשר לוותר עליה!

במדריך הזה תלמדו צעד אחר צעד איך להכין קינואה, נסביר איזה סוגי קינואה ישנם, שיטות הבישול המומלצות, וטיפים שווים כדי להבטיח שהקינואה שתכינו תהיה קלילה ואוורירית עם מרקם מענג. כמובן שגם לא נוותר על כמה מתכונים שווים עם קינואה שאתם חייבים לנסות.

למה כדאי לאכול קינואה?

קינואה היא פשוט טעימה, מזינה ומשביעה. אפשר לשלב אותה בכל כך הרבה מנות – אם זה כתוספת במנה עיקרית במקום אורז, קוסקוס או פסטה, בסלטים, בתבשילים, במאפים, בקציצות ואפילו בקינוחים!

איזה סוגים של קינואה קיימים

קיימים שלושה סוגים של קינואה: קינואה לבנה, שחורה ואדומה. כל אחד מהם עם מאפיינים מעט שונים, מרקם שונה וטעם ייחודי משלו. הקינואה הלבנה היא הסוג הפופולרי יותר. היא הופכת אוורירית וקלילה לאחר הבישול, וטעמה נייטרלי ועדין. היא משלבת מצוין במגוון רחב של מנות, בייחוד כתחליף לאורז ובתבשילים, וגם בסלטים ובמאפים.

הקינואה השחורה מתגאה בטעם חזק יותר ומרקם פריך יותר. היא מוסיפה עומק וצבע לסלטים ולקערות הדגנים. הצבע הבולט יוצר יצירות קולינריות מושכות ויזואלית.

הקינואה האדומה דורשת זמן בישול מעט ארוך יותר מהקינואה הלבנה, אך היא שומרת על צורתה היטב במהלך הבישול, ומרקמה מוצק יותר. היא משתלבת מצוין בתוך סלטים. עם זאת, עבור מאכלים מתוקים ומאפים, טעמה עשוי להתגלות אדמתי וחזק מדי, ולכן הטעם הנייטרלי של הקינואה הלבנה עשוי להתאים כאן יותר.

קיים גם מיקס של קינואה מעורבת שהיא למעשה שילוב של שלושת הסוגים שציינו מקודם.

איך לבשל קינואה

המתכון בסיסי להכנת קינואה הוא: מים, קינואה , שמן וקורט מלח.

קיימות שלוש שיטות הכנה עיקריות לקינואה:

שיטת בישול כמו אורז:

  1. מכניסים את הקינואה לסיר ומטגנים אותה מספר דקות עם מעט שמן.
  2. מוסיפים מים רותחים ביחס של 2 כוסות מים על כל כוס קינואה, ומעט מלח.
  3. מביאים לרתיחה.
  4. מורידים לאש נמוכה ומבשלים עם מכסה סגור במשך כ-15-20 דקות. כשזה מוכן גרגרי הקינואה הופכים עגולים ותפוחים עם טבעת סביב כל גרגיר.
  5. לאחר שהקינואה מוכנה, פותחים את המכסה ומערבבים קלות עם מזלג כדי למנוע הדבקות.

שיטת הרתחה במים (בישול כמו פסטה):

מבשלים את הקינואה כמו פסטה בסיר עם כמות גדולה של מים רותחים עם מלח על אש בינונית במשך כ- 15 דקות. לאחר שהקינואה מוכנה, מסננים את המים עם מסננת דקה.

הכנת קינואה במיקרוגל:

  1. הניחו בקערה מתאימה למיקרוגל כוס קינואה עם 2 כוסות מים, וקורט מלח. כסו עם מכסה מתאים.
  2. הפעילו את המיקרוגל על חימום גבוה במשך חמש דקות.
  3. לאחר מכן ערבבו אותה והפעילו שוב את המיקרו לעוצמה של 80% למשך 6-8 דקות נוספות עד לספיגת כל המים.
  4. בסיום, הוציאו מהמיקרו והניחו לקינואה לשבת בקערה המכוסה, למשך 10 דקות.

טיפים לקינואה מושלמת

כמה טיפים חשובים בעת ההכנה של הקינואה:

מניעת טעם מר:

הקינואה עשויה לצאת מרירה לאחר הבישול וזאת עקב המצאות שאריות חומר שנקרא סאופין בעל טעם מר מהקליפה המקיפה את הגרגרים. לכן, חשוב מאוד לשטוף היטב את הקינואה במסננת מספר פעמים לפני הבישול. ניתן גם לבצע זאת ללא מסננת. פשוט הניחו את הקינואה בקערה עם מים למספר דקות עד שרואים קצף למעלה ואז סננו את המים. בצעו זאת מספר פעמים עד שהמים צלולים. שלב זה הוא חיוני לשיפור הטעם- אל תדלגו עליו.

גם שיטת ההכנה כמו פסטה שתיארנו קודם היא טובה כדי למנוע טעם מר כי בשיטה הזו עודפי קליפת הסאופין המרה שאולי נשארו יוכלו להישטף בסוף הבישול.

הימנעות ממרקם מושי ומעוך:

חשוב לבשל את הקינואה בסיר רחב כדי הקינואה תתבשל באופן אחיד גם מלמעלה וגם מלמטה, ולא יווצר בישול יתר בחלק התחתון.

כמו כן, אם אתם מכינים את הקינואה בשיטת הפסטה, חשוב לסנן את הקינואה היטב עם מסננת לאחר שהקינואה התבשלה כדי לנקז את עודפי המים ביעילות. צעד זה יעזור להגיע למרקם תפוח ואוורירי וימנע מהקינואה להפוך לדייסתית.

הקפדה על הפרדה ואווריריות:

אם ניסיתם פעם להכין קינואה ייתכן וגם לכם קרה שהקינואה יצאה כגוש דביק. איך מונעים את זה? כשהקינואה מוכנה, כבו את האש והשאירו אותה עם מכסה סגור כ-5 דקות. לאחר מכן, ערבבו את הקינואה בעזרת מזלג. זה יעזור להפריד בין הגרגירים ולהכניס אווריריות.

כמה זמן ניתן לשמור קינואה מבושלת:

קינואה מבושלת יכולה להחזיק מעמד עד חמישה ימים במקרר בכלי אטום.

שמירת טריות הקינואה:

אחסנו את הקינואה שטרם השתמשתם בה במקום קריר ויבש כדי לשמור על טריותה.

שדרגו את הקינואה עם ירקות ותוספות

יתרונה של הקינואה הוא בכך שהיא סופגת תיבולים וטעמים. אפשר ואפילו מומלץ לשדרג אותה עם עשבי תיבול, בצל, פטריות, ועוד תוספות שאתם אוהבים. כך, מנות הקינואה שלכם יהפכו לא רק למזינות יותר אלא גם להרבה יותר טעימות. נסו למשל את הפטריות המיוחדות שלנו בחוות תקוע כמו מיקס פטריות אקזוטי, פטריות מלך היער, פטריות שיטאקי הבשרניות ועוד. מומלץ גם להוסיף לקינואה ירקות מיוחדים מסוגים שונים מאודים/ צלויים/ מוקפצים: כמו בצלצלי שאלוט, בייבי ברוקולי, תירס מתוק, אפונת שלג אלו יוסיפו לקינואה טעמים ייחודים.

מתכונים פשוטים מומלצים עם קינואה

אז אחרי שלמדנו את המתכון הבסיסי, קבלו שני מתכונים שווים עם קינואה.

המתכון הראשון היא אנדיב אפוי במילוי קינואה, מנה קלה להכנה, מרשימה וטעימה, שמתאימה כמנת פתיחה או כתוספת. לאחר בישול קינואה, מערבבים אותה עם עשבי תיבול (נענע, פטרוזיליה, כוסברה), חמוציות ושמן זית . מפרידים את עלי האנדיב (עולש) כך שמתקבלות סירות, ממלאים בתערובת הקינואה ומבשלים בתנור כ-10 דקות. האנדיב נחשב למעדן במטבח האירופאי, ובשילוב הקינואה תקבלו מנה טעימה, מזינה ומרשימה. למתכון המלא לחצו כאן. אצלנו תוכלו למצוא אנדיב עולש לבן וגם אנדיב אדום. שניהם נפלאים לשילוב בסלטים ועם מילויים.

המתכון השני הוא סלט קינואה מלא בכל טוב מאת השף שמעון דהן, מסעדת liv. להרכבת הסלט מוסיפים כוס מיקס קינואה אדומה ולבנה מבושלת, 1/4 כרוב סגול, אנדיב, עלי ארוגולה וחופן אגוזים. מתבלים עם מלח, פלפל, לימון ושמן זית. מגישים עם רוטב טחינה סילאן מתקתק – והתוצאה- סלט רענן פריך, ומלא בטעמים! למתכון המלא של סלט קינואה המדהים, לחצו על הלינק.

לסיכום, קינואה היא אופציה מעולה לשילוב במגוון מנות. היא ורסטילית, טעימה ובריאה. בעזרת כמה צעדים פשוטים ועם טכניקות הבישול והטיפים ששיתפנו כאן, תוכלו להכין קינואה מושלמת שתהפוך לחלק בלתי נפרד מהתפריט היומי שלכם. כאן באתר של חוות תקוע תוכלו למצוא עוד הרבה מתכונים עם קינואה בשילוב ירקות וטעמים ייחודיים.