איך מכינים תירס

תירס הוא אחד המזונות האהובים ביותר על ילדים ומבוגרים. יש משהו בריח התירס החם שתמיד מעלה זיכרונות של הילדות ושל ימי קיץ מהנים. התירס מככב גם בפיקניקים משפחתיים בדשא או בחוף הים, כשכל אחד מבני המשפחה נוטל בידיו קלח תירס חם, מפזר מעט מלח ומתענג עליו בשקיקה.

תירס

אם מתחשק לכם להרגיש לרגע את אותה הנאה תמימה וכיפית – זה הזמן שלכם להכין תירס חם בבית. הוא קל להכנה, טעים, ובעל יתרונות בריאותיים- עשיר בסיבים, ויטמינים ומינרלים.

במדריך הזה נשתף בטיפים חשובים ומפתיעים איך להכין ואין לאחסן את התירס, נספר לכם על זן התירס המטריף שלא בטוח ששמעתם עליו, וכמובן גם מתכונים שווים עם תירס.

אז איזה סוג תירס לבחור?

כולנו מכירים את זן התירס הסטנדרטי הנמכר ברשתות השיווק. בפועל הוא לא כל כך מתוק בטעמו וההכנה שלו פשוטה – הרתחה או צלייה של הקלחים. מלבדו, קיימים זנים נוספים הנקראים "תירס סופר מתוק"/ "סופר סוויט" (Super Sweet) . הם ברמת איכות אחרת ומאפיינים שונים בהשוואה לתירס הרגיל. אילו זנים מטריפים, מתוקים ועסיסים עם מתיקות גבוהה פי שלושה מתירס רגיל. מנגנון פירוק הסוכר איטי יותר מאשר בתירס הרגיל ולכן רמת המתיקות הגבוהה נשמרת למשך זמן.

כיצד מומלץ לאכול תירס סופר מתוק?

את התירס הסופר מתוק מומלץ לאכול טרי, ישירות מהקלח וללא בישול מקדים, ממש כמו תפוח או כל פרי אחר. אפשר גם כמובן לבשל אותו במים רותחים, או לצלותו בתנור, והאופציה הכי טעימה- לצלות אותו על המנגל. זמן הבישול קצר – לא יותר מ-5 דקות.

בין אוצרות הטבע שלנו בחוות תקוע, תוכלו למצוא שני סוגים של זן התירס הסופר המתוק – כל אחד מיוחד וטעים בפני עצמו: תירס צהוב סופר מתוק ותירס לבן סופר מתוק. ההבדל ביניהם הוא לא רק בצבע. התירס הלבן מתוק יותר מהתירס הצהוב הסופר מתוק וקליפות הגרגרים שלו דקות ועדינות ולכן נעים יותר לאכול אותו. שני הסוגים טעימים ומתוקים ומתאימים לשילוב בסלטים טריים, בלביבות, פשטידות ואפילו ככה כמו שהם, כפינוק טבעי מושלם לילדים ומבוגרים.

איך מבשלים תירס?

נתחיל מהשיטה הקלאסית להכנה של תירס חם- בישול קלחי התירס במים.

לצורך ההכנה תצטרכו: תירס סופר מתוק של חוות תקוע צהוב/ לבן , סיר גדול ומים בכמות שתפסיק לכסות את קלחי התירס שבסיר.

הוראות הכנה:

1. יוצקים מים רותחים לסיר.
2. מסירים את כל הקליפה וה"שיערות" מקלחי התירס.
3. חותכים את הקלחים לגודל הרצוי
4. מכניסים למים הרותחים ומוודאים שהמים מכסים את כל הקלחים

טיפ חשוב: אין להמליח את המים מאחר והמלח במים יגרום לגרגרי התירס להתקשות.

5. מבשלים על אש בינונית למשך 6-5 דקות.

הרבה טועים לחשוב שתירס צריך בישול של כחצי שעה אבל ממש אין צורך בבישול ארוך. זאת מאחר ובשונה מירקות או דגנים אחרים, בזמן בישול ארוך מידי התירס יתקשה ויאבד מטעמו.

זמן הבישול של תירס רגיל הוא כ- 10 דקות. זמן הבישול במים של התירס הסופר מתוק צריך להיות קצר מאוד – עד 5 דקות. בבישול הקצר התירס יצא עסיסי יותר ומתוק יותר.

6. בעזרת מלקחיים מעבירים את קלחי התירס מהסיר לצלחת ואוכלים חם.

אפשר לאכול את גרגרי התירס ישירות מהקלח או להוציא אותם לצלחת. איך עושים זאת? אוחזים את קלח התירס בקודקודו כאשר תחתיתו צמודה לקרש החיתוך, ובזהירות בעזרת סכין חדה מגלחים את גרגרי התירס מן הקלח.

טיפים חשובים נוספים בתהליך ההכנה:

טיפ 1: בזמן ההגשה, אפשר לשדרג את הטעם עם תוספות שונות על התירס, כמו: מלח, חמאה מומסת, רוטב צ'ילי מתוק, רוטב חריף, פסטו, גבינת פרמזן מגורדת, שמנת חמוצה, מיץ ליים, חמאת כמהין, תבלינים שונים כמו פפריקה ושבבי צ'ילי יבש או עשבי תיבול כמו טימין, רוזמרין, שמיר ועוד.

יש לציין שחלק מהתוספות שציינו לא בהכרח תתאמנה לזן התירס הסופר מתוק מאחר והוא מתוק, אבל זה כמובן עניין של טעם אישי.

טיפ 2: במידה ואינכם אוכלים את התירס מיד לאחר הבישול, מומלץ לתת לו להצטנן בתוך מי הבישול ולא מחוצה להם. זה יבטיח שישאר עסיסי. לאחר שהצטנן, אפשר להעביר למקרר עד להגשה.

שיטות נוספות להכנת תירס

מלבד בישול התירס במים, יש עוד כמה דרכים פשוטות להכין תירס חם:

הכנת תירס במיקרוגל: מחממים כל קלח תירס בנפרד במיקרו למשך 2-3 דקות .

הכנה תירס בתנור: מחממים מראש תנור ל-175 מעלות, מסירים מקלחי התירס את הסיבים, מניחים על תבנית עם נייר אפייה, יוצקים מעל שמן זית, מלח, ופלפל ואפשר גם עשבי תיבול כמו רוזמרין וטימין, ואופים בתנור כ-30 דקות.

צלייה קצרה על המנגל – מברישים קלות את קלחי התירס במעט שמן זית או חמאה וצולים על המנגל מכל הכיוונים (הקפידו כל הזמן לסובב את הקלח בזמן הצלייה).

איך לאחסן תירס?

על מנת לשמר את העסיסיות והמתיקות הטבעית של התירס, חשוב לדעת איך לאחסן תירס בצורה הנכונה. תירס טרי מומלץ לאחסן במקרר ולא בטמפרטורת החדר. ודאו תמיד שהתירס יבש לחלוטין לפני האחסון, והימנעו מלהניחו ליד פירות וירקות אחרים כי אז הוא עלול להתקלקל מהר יותר. הוא ישמר עד שבוע ימים.

לאחר בישול, התירס נשמר במקרר כשבוע או במקפיא בקופסא אטומה למשך מספר חודשים.

תוך כמה זמן מומלץ לצרוך את התירס?

את התירס מומלץ לצרוך כמה שיותר טרי – תוך יומיים שלושה. בזמן הזה התירס בשיא טריותו. ככל שיעבור יותר זמן ממועד הקטיף, הסוכר שבתירס יהפוך לעמילן, מרקמו ישתנה ותקבלו תירס עם מרקם סיבי, ופחות טעים.

איך נדע שהתירס טרי?

דרך אחת היא לטעום אותו ולראות שגרגירי התירס עסיסיים ולא רכים מידי. דרך שנייה היא לפי הנראות שלו – אם העלים ירוקים ובהירים וקצה הגבעול ירוק, זה אומר שהתירס טרי.

מתכונים עם תירס שאסור לפספס

אז מה עוד אפשר לעשות עם תירס סופר מתוק? הנה כמה מתכונים שווים.

המתכון הראשון הוא סלט שעועית שחורה עם תירס לבן מתוק. זהו סלט פשוט להכנה, צבעוני, בריא וטעים. כל מה שצריך זה לשים בקערה גרגרי תירס לבן סופר מתוק לאחר שבישלתם אותו בהתאם להוראות ההכנה שציינו למעלה. לקערה מוסיפים שעועית שחורה מבושלת, בצלצלי שאלוט קצוצים, עלי כוסברה, נענע וצ'ילי פרוס. יוצקים רוטב על הסלט והמנה מוכנה להגשה! למתכון המלא של הסלט לחצו כאן

סלט שעועית שחורה עם תירס לבן מתוק

 

המתכון השני הוא מאפינס עם תירס מתוק שהילדים וגם והמבוגרים יטרפו. המאפינס אווריריים ונימוחים והם מתאימים לארוחת בוקר , בראנץ' וערב. הם מכילים עגבניות לחות קצוצות, מיקס עשבי תיבול, גבינת צ'דר מגורדת וגרגירי תירס מתוקים. המתכון מתאים לכמות של כ-15 מאפינס. למתכון המלא לחצו כאן

מאפינס עם תירס מתוק

 

מתכון נוסף שייך לענת לבל "טעימונת" – לביבות תירס וריקוטה. אלו לביבות רכות מתוקות וטעימות שיספקו תוספת נהדרת לארוחה. הן כוללות גבינת ריקוטה, גבינת קצ'קבל, בצל ירוק וכמובן גרגירי תירס סופר מתוק שמשדרג את הלביבות ונותן טעם מתוק וטעים במיוחד. למתכון המלא לחצו כאן.

 לביבות תירס וריקוטה

 

תירס הוא פינוק טבעי מושלם. כמו שראיתם, הוא לא מצריך הכנות מרובות או טכניקות מורכבות, ומשתלב מדהים במגוון מנות. באתר תוכלו למצוא עוד שפע של מתכונים טעימים עם תירס וגם עם הפטריות והירקות המיוחדים שלנו. בתיאבון!